Je hebt het gezegde gehoord dat de beste leiders vaak ‘nee’ zeggen. Maar het is één ding om het advies te horen en iets anders om het te ervaren. Ik geloofde niet in de kracht van die zin totdat ik echt met opzet ‘nee’ begon te zeggen. Als gevolg daarvan zag ik mijn omzet verdrievoudigen terwijl ik de helft van de uren maakte en veel meer dan voorheen van mijn werk genoot.
Ik denk ook dat advies een voorbehoud nodig heeft: ‘ja’ zeggen tegen elke kans die op je pad komt, is niet altijd een slechte benadering. Vooral toen ik de overstap maakte van in-house werken naar mijn eigen marketingadviesbureau, Het Lane Collectief‘Ja’ zeggen tegen nieuwe projecten en mensen was een leermoment en hielp me het werk te vinden dat ik echt wilde doen. Bovendien was het een boost voor mijn zelfvertrouwen om mezelf te bewijzen dat ik een volledige lijst met klanten kon krijgen.
Maar ongeveer negen maanden later realiseerde ik me dat het niet langer van toepassing was op ‘ja’. Ik wisselde constant van taak en had beperkte bandbreedte. Het leek alsof het niet uitmaakte hoeveel ik drukte, mijn inkomsten leken hetzelfde te blijven. Mijn werk had eronder te lijden – en dat gold ook voor mijn persoonlijke leven. Ik was zo opgebrand dat ik overwoog om helemaal te stoppen met deze zelfstandige carrière, ook al vond ik het werk geweldig.
Na diep nadenken besefte ik dat het tijd was om me te heroriënteren in relatie tot mijn werk. Natuurlijk was mijn doel een bloeiend marketingbedrijf, maar ‘bloeiend’ begon een meer afgeronde betekenis te krijgen. Ik wilde dat mijn werk een voller leven mogelijk zou maken, een leven met meer ruimte voor hobby’s en meer mentale en emotionele ruimte voor dierbaren. Ik ben tenslotte van mening dat het doel van mijn werk mijn bredere doel moet versterken, niet het moet worden. Ik besloot dat als ik het werk wilde doen, het ook voor mij moest werken.
Dat betekende dat er dingen moesten veranderen
Een wijze, onafhankelijke consultant vertelde me ooit: “de dingen die je naar je eerste $ 100.000 brengen, zijn dezelfde dingen die je tegenhouden van je volgende.” Als het zeggen van “ja” me in staat stelde om mijn bedrijf op gang te brengen, heeft het zeggen van “nee” me geholpen om naar nieuwe hoogten te groeien. Hier zijn enkele dingen waar ik “nee” tegen begon te zeggen en het meetbare effect dat deze verschuiving had op mijn zakelijk succes en mijn persoonlijk welzijn.
Ik zei “nee” tegen bepaalde soorten klanten
Er moest iets gebeuren en ik realiseerde me dat ik meer ruimte nodig had om me te concentreren op specifieke, op elkaar afgestemde opdrachten. Dat betekende dat ik een aantal geweldige klanten moest loslaten die gewoon niet geschikt waren voor de toekomst van mijn bedrijf. Ik begon mijn klantenbestand te ruimen, en ik bedoel serieus ruimen: ik liet 70-80 procent van de klanten waarmee ik op dat moment werkte, los.
Ik wilde me in de vroegste stadia concentreren op start-ups met technologie die klaar waren om te groeien. Ik had op dat moment ongeveer 10-15 klanten en minder dan een derde voldeed aan dat profiel. Dus ik deed het enge ding en liet de rest los. Dat betekende afscheid nemen van klanten die ik erg leuk vond. Het betekende natuurlijk ook dat je je afkeerde kavel van inkomsten.
Ze zeggen dat een vogel in de hand er twee waard is, maar dat was gewoon niet het geval voor mij. Door te werken met geweldige, maar ongebonden klanten, kon ik geen mensen aantrekken die beter bij me pasten. Door ze te laten gaan, werd die ruimte geopend en, verbazingwekkend genoeg, vonden de “juiste” klanten me vrij snel daarna.
Door de belasting van mijn klanten te verminderen, kwam er ook tijd vrij om strategisch na te denken over het soort bedrijf dat ik wilde, in plaats van verstrikt te raken in de dagelijkse taken. Ik bouwde een inkomend proces zodat ik beter kon beoordelen of nieuwe potentiële klanten de juiste keuze zouden zijn, en tot op de dag van vandaag wijs ik nog steeds ongeveer 90 procent van de aanvragen af.
Maar de klanten die ik heb, zijn degenen met wie ik het geluk heb om elke dag samen te werken, waardoor de hoeveelheid mentale ruimte en het enthousiasme die ik voor het werk heb fenomenaal is toegenomen.
Ik zei “nee” tegen taken buiten mijn “Zone of Genius”
Ik begon ook “nee” te zeggen tegen bepaalde soorten taken binnen mijn klantcontracten.
Zoals gebruikelijk is voor veel marketingadviseurs, vooral in het begin, deed ik een beetje van alles: sociale-mediastrategie, inhoudsstrategie, inhoud schrijven en zelfs helpen met betaalde media wanneer een klant in de problemen zat.
En terwijl ik kon om al deze dingen te doen, het was niet de meest efficiënte besteding van mijn tijd, of hoe ik de maximale waarde voor mijn klanten kon bieden. Bovendien was het vaak niet het meest energieke werk voor mij om te doen.
Mijn superkracht is het vertalen van een idee in actie, dus besloot ik me te concentreren op fractioneel CMO-werk. Ik ben overgestapt van een one-woman-show naar het ‘collectieve’ model dat ik vandaag heb. Nu, wanneer een klant full-stack marketingondersteuning nodig heeft, heb ik een netwerk van marketingexperts aan wie ik ze kan voorstellen.
Strategen zijn vaak dure uitvoerders. Het is veel waardevoller voor mijn klanten om waar nodig met deskundige partners samen te werken, en meer junior mensen voor de uitvoering, indien van toepassing. Bovendien heb ik door het focussen van mijn diensten mijn expertise op dat gebied kunnen blijven opbouwen, zodat ik meer waarde kan bieden aan klanten en mijn tarieven kan verhogen.
Misschien wel het allerbelangrijkste: meer tijd besteden aan de taken waar ik het meest van hou, heeft mijn energie en enthousiasme enorm verbeterd – ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst tegen mijn werk opzag.
Ik zei “nee” tegen opladen per uur
Rond deze tijd begon ik onderzoek te doen naar verschillende prijsmodellen voor onafhankelijke contractanten of freelancers. Eén idee sprong er echt uit: op waarde gebaseerde prijzen. Het idee is, in een notendop, dat u uw diensten prijst op basis van de waarde die u creëert voor uw klanten. Zoals de meeste consultants, is mijn waarde mijn expertise, niet mijn tijd.
Afstappen van uurcontracten was de moeilijkste, maar ook een van de beste veranderingen die ik heb aangebracht. Ik was doodsbang. Opladen per uur voelde veilig. Maar zoals zoveel dingen die veilig voelen, was het ook beperkend.
Ik verschoof mijn contracten naar een projectmatige aanpak, gericht op deliverables en resultaten in plaats van gewerkte uren. Ik kon mijn inkomen laten groeien door me te concentreren op hoogwaardige resultaten; dit zijn degenen die het meest zijn afgestemd op mijn zone van genialiteit en het meest kritisch zijn voor mijn klanten. Ik merkte dat mijn klanten ook steeds meer de voorkeur gaven aan deze aanpak. Het is meetbaar, voorspelbaar en kwaliteitsgedreven op een manier die uurcontracten gewoon niet kunnen zijn. Win-win!
Ik heb gemerkt dat klanten niet alleen het gemak van projectgebaseerde overeenkomsten waarderen, maar ook de toegevoegde waarde waarderen. Ik zit in hun team op een manier die een contractant per uur niet kan zijn, omdat ik net als zij gemotiveerd ben door resultaten. Bijna elke klant heeft gevraagd om het contract te laten groeien, zelfs zonder dat ik iets hoef te pitchen.
Ik zei “nee” tegen mezelf opbranden
Vanwege de staat van mijn welzijn toen ik aan dit proces begon, was ik van plan om de helft van de tijd te werken en het dubbele van het geld te verdienen, wat eerlijk gezegd onmogelijk leek. Maar ik was opgebrand, werkte meer dan 60 uur per week en gaf te veel van mezelf aan te veel klanten op een manier die mijn liefde voor het werk wegnam.
Wonder boven wonder hielp het zeggen van meer “nee” me om dat doel te bereiken, en nog wat. Ik werk nu ongeveer 25-30 uur per week en verdien bijna drie keer de inkomsten. Ik heb vier of vijf ankerklanten tegelijk, plus capaciteit voor een of twee strategische sprints per maand met nieuwe klanten. Soms vul ik die gaten, en soms niet, zodat ik meer tijd heb om bijvoorbeeld op vakantie te gaan en de stekker uit het stopcontact te halen (een ander doel dat ooit onmogelijk leek).
Door tijd aan mezelf terug te geven, is mijn bedrijf uiteindelijk ook gegroeid. Ik heb een vriend die altijd zegt: “Als je voor jezelf werkt, jij zijn je eigen zaken.” Dat betekent dat het zorgen voor je eigen behoeften niet alleen ‘zelfzorg’ is, het is wat je in staat stelt om als je beste zelf te verschijnen in je werk.
Als je ‘nee’ zegt tegen het ene, zeg je ‘ja’ tegen iets anders. Voor mij betekende het zeggen van “ja” tegen een meer vervuld leven en carrière dat ik onderweg een aantal moeilijke “nees” moest zeggen. Was het het waard? Absoluut. Uiteindelijk was ‘nee’ zeggen voor mij bevrijdend, waardoor ik mijn energie kon besteden aan dingen die de grootste impact hebben, zowel binnen als buiten het werk.