Vraag: Ik maak me zorgen dat ik niet genoeg stem of stijl heb als maker van inhoud op sociale media, maar ik weet niet precies hoe ik er in de eerste plaats een moet maken. Heb je tips om mijn stem online te vinden?
Uw publiek op sociale media volgt u om een specifieke reden: ze zijn fans van uw inhoud. Alles wat u plaatst, inclusief uw afbeeldingen, bijschriften, TikToks en nieuwsbrieven, vertegenwoordigt uw eigen stijl. Naarmate u meer en meer publiceert op sociale media, ontwikkelt u voortdurend uw stem als klein bedrijf of maker van inhoud.
Simpel gezegd, uw merkstem is de manier waarop u online communiceert met uw klanten en volgers. Of het nu via sociale mediakanalen, uw website of e-mails met klantenondersteuning is, deze stem blijft idealiter consistent en is iets dat uw publiek van uw online aanwezigheid zal verwachten. In dit artikel bespreken we de basisprincipes van het vinden en laten groeien van uw merkstem.
Wat is een merkstem precies?
Denk aan enkele van de merken die u online volgt. Of het nu via hun tweets, nieuwsbrieven of TikToks is, je kunt hun woorden waarschijnlijk herkennen als een bepaald soort flair of stijl. U kunt zelfs blindelings hun inhoud uitkiezen, dat wil zeggen, zonder hun naam aan het bericht te zien. Deze specifieke reeks kenmerken – het type inhoud en de manier waarop het wordt uitgedrukt – is wat ook wel een merkstem wordt genoemd.
Als maker van inhoud of bedrijfseigenaar moet je doel zijn om uiteindelijk een voldoende duidelijke stem te hebben zodat volgers deze automatisch aan je merk zullen koppelen. Duolingo is een geweldig voorbeeld van een bedrijf dat echt leunt op zijn merkstem die grappig, geestig en sarcastisch is. Neem deze tweet die het bedrijf maakte ter ere van Halloween.
Het merk sprong niet alleen in op een populaire en actuele trend, maar stak ook de draak met zichzelf op een droge en slimme manier. Onlangs heeft de app voor het leren van talen: vernieuwd haar social media-strategie om meer humor in haar merkstem op te nemen. Ze zijn zelfs meerdere keren viraal gegaan dankzij een groot aantal grappige berichten.
Denk bij het uitzoeken van uw stem na over de bijvoeglijke naamwoorden die uw merk beschrijven. Bij Buffer beschouwen we onszelf als oprecht, herkenbaar, benaderbaar, inclusief en duidelijk, wat zich direct vertaalt in onze merkstem. Hoewel uw merkstem uit meerdere bijvoeglijke naamwoorden kan en waarschijnlijk zal bestaan, moeten deze eigenschappen allemaal goed op elkaar aansluiten.
Als je eenmaal je merkstem hebt aangescherpt, wil je de stijl opnemen in alles wat je online maakt, waaronder:
- Jouw website
- Alle social media platforms
- E-mailmarketing en nieuwsbrieven
- Reacties van de klantenservice
️
Door vast te houden aan een specifieke stem kan uw inhoud opvallen tussen de massa.
Het belang van een merkstem
Je vraagt je misschien af waarom het nodig is om een consistente merkstem te ontwikkelen. Misschien wil je hebben meerdere merkstemmen of denkt dat één specifieke merkstem uw bedrijf in een categorie zal plaatsen. Hieronder geven we een paar redenen waarom we het belangrijk vinden om een bepaalde merkstem te volgen.
Snijd door het lawaai
Door één merkstem te ontwikkelen, kun je je onderscheiden van de concurrentie op sociale media. Als je door Twitter, Instagram en TikTok bladert, kun je gemakkelijk verstrikt raken in wat aanvoelt als een oneindig aantal berichten. Dit is waar een unieke merkstem om de hoek komt kijken. Als je eenmaal je stem hebt aangescherpt, kunnen volgers altijd de berichten herkennen die je maakt.
Daarom is het belangrijk om zo consistent mogelijk te blijven. U wilt dat uw volgers uw inhoud overal kunnen vinden. Het constant veranderen van uw merkstem zal hoogstwaarschijnlijk uw publiek in verwarring brengen en uw merk zal niet zo gedenkwaardig zijn.
Dat gezegd hebbende, het volgen van een specifieke merkstem betekent niet dat uw inhoud overbodig of eentonig moet aanvoelen. U kunt nog steeds een consistente stem behouden, maar uw toon van tijd tot tijd aanpassen. Lees hier meer over de verschillen tussen stem en toon.
Wees meer relatable
Het grootste voordeel van het ontwikkelen van een goed doordachte merkstem is dat je inhoud beter herkenbaar is voor je volgers. Mensen ontwikkelen eerder een emotionele band met een merk als ze het gevoel hebben dat een echt persoon met hen praat in plaats van een bedrijf of bedrijf.
Een goede merkstem zorgt ervoor dat uw publiek zich dichter bij u of uw bedrijf voelt. U kunt dit bereiken door uw inhoud met een warme, vriendelijke en zorgzame stem te maken.
️
Meer merkautoriteit hebben
Wat u ook verkoopt, of het nu een product of een levensstijl is, u wilt dat uw publiek het gevoel heeft dat ze op uw diensten en zelfs uw mening kunnen vertrouwen en erop kunnen vertrouwen. Als uw inhoud uniform is over al uw online kanalen, geeft dit uw merk meer geloofwaardigheid omdat het uitgebreider aanvoelt.
Een duidelijke merkstem zorgt er ook voor dat uw merk zich als een geheel voelt – het zal voor uw volgers duidelijk zijn dat er een hoop gedachte en intentie achter uw woorden ging in plaats van dat uw inhoud door elkaar werd gegooid en ongelijkmatig.
Zonder een merkstem kan uw inhoud onsamenhangend en willekeurig aanvoelen, waardoor het moeilijk wordt voor klanten om een connectie met uw bedrijf en producten te ontwikkelen.
3 elementen om een duidelijke merkstem op te bouwen
We streven ernaar om opzettelijk te communiceren, zowel intern als extern bij Buffer, en we doen dit door veel aandacht te besteden aan onze merkstem. Hier zijn enkele tips die we hebben gebruikt om onze eigen stijl te ontwikkelen.
Integreer de waarden van uw bedrijf
Een andere manier om over uw merkstem na te denken, is door rekening te houden met de waarden van uw bedrijf door uzelf de volgende vragen te stellen:
- Hoe wil je dat je merk je klanten laat voelen?
- Hoe wil je overkomen bij je volgers?
- Wat is uw doel als eigenaar van een klein bedrijf of maker van inhoud?
Bij Buffer willen we onze gebruikers handige strategieën bieden, zodat ze de beste inhoud kunnen maken en hun bedrijf kunnen laten groeien. Dit informeert onze toon omdat we ernaar streven om duidelijk, educatief en herkenbaar te zijn in onze blogposts. Hoewel we onszelf als marktleiders zien, gaan we er nooit vanuit dat we de enige experts zijn. In plaats daarvan omarmen we nederigheid en houden we altijd rekening met andere gezichtspunten – we hopen dat dit ons ook toegankelijker maakt voor onze klanten.
We geven advies aan andere kleine bedrijven, maar we willen ook graag feedback van onze volgers. Dit maakt onze stem nieuwsgierig en nieuwsgierig, zoals te zien is in de onderstaande tweet, waar we onze klanten vragen naar hun mening over werken op afstand.
Terugkomend op Duolingo, hun doel als taal-app is om het leren van nieuwe talen – iets dat doorgaans als een uitdaging wordt gezien – leuk te maken voor hun klanten. Dit sluit aan bij hun huidige sociale-mediastrategie omdat ze online boeiend en grappig zijn. Ze hebben zelfs een hele Twitter account gewijd aan de humoristische ervaringen die gebruikers hebben met hun app, waarbij deze komische hoek verder wordt uitgespeeld.
Er zijn talloze manieren waarop u kunt overkomen op uw volgers op sociale media. Is uw merkstem warm en uitnodigend, grappig en geestig, empathisch en gemoedelijk? Of misschien wil je wat meer educatief en didactisch zijn. Wat het ook is, vind je stem en omarm het volledig.
Trek uit uw bestaande inhoud
U kunt zich misschien een verlies voelen als u probeert een duidelijke merkidentiteit vast te stellen, maar gewoon bladeren door uw eerdere inhoud kan nuttig zijn. Kijk naar je eerdere bijschriften op sociale media, het gedeelte ‘Over’ van je website en e-mails en tweets – is er een patroon zichtbaar? Probeer specifieke trends uit uw eerdere inhoud te identificeren en deze op te nemen in uw merkstem.
Zoals we eerder vermeldden, kan het hier ook helpen om na te denken over de bijvoeglijke naamwoorden die uw merk vertegenwoordigt. Hoe zou u uw huidige inhoud omschrijven? Is het informatief, grappig of sarcastisch? Dit soort vragen kan u helpen een stem te vinden die het beste bij uw merk past.
Een gids voor inhoudsstijlen maken
Het is één ding om een merkstem te creëren en een ander om vasthouden aan het consequent. We raden je ten zeerste aan om een stijlgids te maken. Dit document kan door uw hele organisatie worden gedeeld, zodat iedereen op de hoogte is van de stem en stijl van uw merk en samenhangende inhoud zal creëren.
We hebben in het verleden al over onze stijlgids geschreven. Afgezien van het duidelijk vaststellen van uw merkstem, zijn hier enkele belangrijke dingen die u in de uwe kunt opnemen.
Inclusieve taal
In onze stijlgids hebben we een sectie gewijd aan inclusieve taal. Hier leggen we enkele basisregels uit, waaronder het gebruik van genderneutrale taal. In plaats van bijvoorbeeld ‘jongens’ te zeggen wanneer we groepen individuen aanspreken, proberen we standaard alternatieven te gebruiken, waaronder ‘folx’ en ‘y’all’.
Hier zijn nog een paar dingen die we opnemen:
- Bij het gebruik van emoji’s met huidskleur variëren we de huidskleur voor elke update/post.
- We schrijven zwart en wit met een hoofdletter als ze worden gebruikt als raciale termen.
- Het heeft de voorkeur om “zij” als enkelvoudig voornaamwoord te gebruiken als je het geslacht van een persoon niet hebt bevestigd.
Diversiteit en inclusie
We hebben ook richtlijnen voor diversiteit en inclusie. Hier zijn een paar basisprincipes die we bij Buffer volgen bij het maken van inhoud:
- Zet mensen op de eerste plaats
- Vermijd idiomen, jargon en acroniemen
- Als u over handicaps spreekt, vermijd dan zinnen die slachtofferschap suggereren
- Onderschat de impact van mentale handicaps niet
- Vraag het als je het niet zeker weet
We zijn trots op het creëren van inhoud die zowel inclusief als toegankelijk is, daarom zijn deze richtlijnen zo belangrijk voor ons. Lees hier meer over onze stijlgids.
Denk er bij het nadenken over uw merkstem aan de diversiteit van uw klanten te erkennen en houd daar rekening mee bij de communicatie met uw publiek.
Voorbeelden van verschillende merkstemmen van deze kleine bedrijven
Hopelijk heb je een goed idee gekregen van wat je merkstem zou kunnen zijn. Hier zijn enkele voorbeelden van kleine bedrijven en makers van inhoud die hun stem in daden omzetten.
Paynter Jacket is benaderbaar
Ethisch kledingbedrijf Paynter jas draait allemaal om het opbouwen van een gemeenschap, en dit is te zien aan de manier waarop ze communiceren met hun klanten.
De merkstem van Paynter Jacket komt over als benaderbaar, vriendelijk en open, zoals in deze Instagram-post waarin ze de onverwachte manier beschrijven waarop ze een nieuwe jas tegenkwamen.
Mede-oprichters Becky en Huw schrijven hun bijschriften alsof ze met een goede vriend praten en vullen ze op hun dag in.
Janet Gwen is zelfverzekerd
Lifestyle merk Janet Gwen komt over als kalm, koel en verzameld in hun berichten. Hier delen ze een verhaal over anderen die twijfelen aan het succes van hun kleine bedrijf.
De stem van het merk is ook transparant, aangezien de eigenaresse, Janet Gwen, heel open is over de realiteit van het bezitten van een bedrijf en voortdurend inzicht geeft in haar bedrijf achter de schermen, zoals toen ze haar ‘valtest’ deelde voor het verpakken van bestellingen.
Eizzy Baby is herkenbaar
Eizzy Baby, een klein bedrijf dat babyproducten verkoopt, wordt gerund door Assie Khoussa, een moeder en ondernemer. De merkstem van Eizzy Baby is herkenbaar en grappig, aangezien Assie berichten plaatst over de ups en downs van het moederschap.
Hier deelt ze een haspel over snacken voor het slapengaan die overal bij moeders kan resoneren.
Assie’s Instagram-volgers vinden dat ze echt en authentiek overkomt, woorden die de merkstem van Eizzy Baby perfect beschrijven.
Zoals deze voorbeelden bewijzen, is uw merkstem niet beperkt tot alleen geschreven berichten, maar kan het de verschillende media die u maakt informeren.
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om te brainstormen over een duidelijke merkstem voor je online inhoud. Onthoud dat u Buffer kunt gebruiken om op de hoogte te blijven van al uw behoeften op het gebied van sociale media terwijl u uw verschillende berichten maakt! ️