Welkom terug bij Creators Unlocked, een serie waarin we makers interviewen over hun praktische tips en advies voor andere makers.
Jahleane Dolne begon een jaar na haar afstuderen in 2020 met het maken van content, maar het was de $ 20 die ze besteedde aan een LinkedIn-optimalisatiecursus die haar leven echt veranderde. Die cursus stelde haar in staat om een verkooprol in de technische industrie te vervullen, wat de basis vormde voor haar ondernemerscarrière. Sindsdien heeft ze in panels gesproken, workshops gegeven en The PostGrad Playbook gelanceerd.
Haar inspanningen hebben geleid tot een publiek van meer dan 40.000 mensen die ze meeneemt in haar levenservaringen. Leer in dit artikel van Jahleane’s ervaringen en haar advies voor videomakers.
Omarm authenticiteit in je content
Niemand kan jouw verhaal delen zoals jij.
Deze verklaring is een veel voorkomend refrein op de sociale media van Jahleane. Ze heeft succes gevonden in het creëren van inhoud die haar persoonlijke ervaringen, uitdagingen en ambities weerspiegelt, en die diep resoneert met haar publiek.
Als iemand die transparante inhoud deelt over haar loopbaan, kan het moeilijk zijn om een evenwicht te vinden tussen wie u werkelijk bent en het imago dat in uw branche als professioneel wordt beschouwd. Maar, zoals Jahleane deelde: “De meeste organisatoren van evenementen waarderen de inhoud die ik deel op mijn sociale media.”
@jahleane Leef moedig en neem risico’s, want de kans die je zoekt, is ook op zoek naar jou✨. Vragen stellen in bio #blackmotivationalspeaker #motivationalspreken #femalemotivationalspeaker #takeupspacesis #howtiktokchangedmylife
♬ Renee – VERKOOP
Ze is in staat authentiek te blijven met betrekking tot haar inhoud terwijl ze een professionele houding behoudt, en er zijn niet veel verschillen die wijzen op de afstemming van haar authentieke stem en professionaliteit.
Authenticiteit is vooral relevant wanneer copycat-inhoud alomtegenwoordig is. Het is gebruikelijk om een dozijn Twitter-accounts in dezelfde cadans of de meeste TikTok-trends te zien die op elkaar voortbouwen zonder enige unieke spins. Gelukkig is het gemakkelijker voor makers die willen opvallen: vertel je verhaal of deel je kennis vanuit jouw perspectief en richt het op de persoon die zich misschien op de plek bevindt waar je vroeger was.
Haal uit je ervaringen om te creëren
Van het delen van haar verhaal tot het meenemen van haar kijkers tot spreekbeurten, de inhoud van Jahleane is geworteld in persoonlijke ervaring. Haar inhoud lijkt in eerste instantie misschien meer op levensstijl gericht, maar het is breder dan dat. Zoals ze het omschrijft, creëert ze “persoonlijke groei en carrière-inhoud die anderen laat zien dat het mogelijk is om je eigen weg te banen”.
Ze praat met haar publiek tijdens haar huidverzorgingsroutine of deelt wat er tijdens haar dag is gebeurd. Toevallig belichaamt haar leven de lessen en adviezen die ze deelt, zodat ze contact kan maken met haar publiek van 20-plussers die hun carrière willen laten groeien.
@jahleane #innerguidancesystem #mistakesinmy20s #definingdecade
♬ Peach Squash Sunday – Eljé & Jack Marlow
Jahleane had niet altijd deze duidelijkheid, hoewel ze nu zelfverzekerd is in haar benadering van inhoud: “Het identificeren van mijn niche kostte wat tijd, vooral omdat ik ontdekte dat mijn niche in wezen ‘ik’ is.”
Ze benadrukt dat ze een niche kon vinden omdat haar leven een gemeenschappelijk thema had sinds ze in de twintig was: een carrière opbouwen en zichzelf verbeteren. “Ik denk dat mensen iemand van begin twintig volgen omdat ze begrijpen dat die persoon waarschijnlijk veel van dezelfde ervaringen meemaakt”, legt ze uit waarom mensen zich tot haar aangetrokken voelen.
Trekken uit haar leven helpt ook bij het vormen van ideeën – ze haalt inspiratie uit haar ervaringen bij het zoeken naar ideeën. Een recent voorbeeld dat ze deelde, was een LinkedIn-bericht nadat ze was ontslagen van haar baan in de technische verkoop vanwege een herstructurering van het bedrijf.

“Ik werkte vroeger in de techniek en veel van mijn volgers zijn net als ik geïnteresseerd in de verkoop van technologie. De realiteit is echter dat veel technologiebedrijven momenteel hun werknemers ontslaan. Ik vond het belangrijk om over deze realiteit te praten, dus dat is hoe ik inhoud heb gegenereerd in deze dagelijkse uitbarstingen”, deelt ze. Hoewel het niet mooi is, maakt de transparantie deel uit van wat Jahleane’s publiek trekt.
De les voor makers hier is: je persoonlijke ervaringen hebben waarde als bron van inspiratie en verbinding met een publiek. Veel mensen zullen in dezelfde levensfase als jij zitten of iets leren waarin jij ze voor bent, al is het maar een stapje verder. Als je op zoek bent naar ideeën, begin dan met het delen van wat je weet.
Diversifieer uw platforms in afwachting van verandering
Het internet verandert voortdurend en voorop blijven lopen is een must voor elke maker. Het nieuws over een mogelijk TikTok-verbod zette Jahleane bijvoorbeeld aan het denken over hoe ze haar aanwezigheid op het platform kon diversifiëren.
“Voorbereiden voor [the ban], Ik ben begonnen met het diversifiëren van mijn aanwezigheid op het platform. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met posten op YouTube Shorts en werk aan het opbouwen van mijn mailinglijst. Mensen naar mijn website leiden is ook een belangrijk onderdeel van mijn strategie geweest”, zegt ze.
Het zijn niet alleen woorden – Jahleane is proactief geweest in het diversifiëren. Naast delen op TikTok, heeft ze ook:
- Heeft een website en blog waar ze geschreven inhoud deelt
- Creëert een gestage stroom content op LinkedIn
- Crossposts naar YouTube Shorts, waar ze specifiek veel mogelijkheden voor creators noemt
Daarnaast ontwikkelde ze een e-boek genaamd The Post-Grad Playbook, dat haar publiek als pakket kan kopen bij haar LinkedIn-auditservice. Dit Playbook heeft haar eigen content echt een boost gegeven, aangezien ze spreekbeurten kreeg – een belangrijke mogelijkheid om geld te verdienen – dankzij de tips die in het playbook worden genoemd en die voortkwamen uit haar zakelijke verkoopcarrière.
Ze benadrukt hoe belangrijk het is om eigenaar te zijn van je inhoud en zoveel mogelijk controle te hebben over je digitale aanwezigheid, door te zeggen: “Het is super belangrijk om iets te hebben dat je van jezelf kunt noemen in de digitale wereld. Zo kan niemand mijn mailinglijst of mijn website afpakken. Dit zijn dingen die ik bezit. Mensen hebben me graag hun e-mails gegeven en de inhoud op mijn website is van mij. Aan de andere kant heb ik geen Instagram of TikTok. Het is zenuwslopend om veel van je harde werk over te laten aan andere platforms en mensen.”
“Denk altijd aan je gemeenschap, je waarden, je platform en het bedrijf dat je opbouwt. Zorg ervoor dat het genereren van inkomsten aansluit bij deze elementen.”
Jahleane diversifieert haar inkomen als maker ook naast haar digitale product en spreekbeurten met affiliate- en merkpartnerschappen. Ze geeft prioriteit aan samenwerkingen die aansluiten bij haar missie en inhoud. Haar advies aan creators over het genereren van inkomsten is: “Onthoud altijd je community, je waarden, je platform en het bedrijf dat je opbouwt. Zorg ervoor dat het genereren van inkomsten aansluit bij deze elementen.”
Uiteindelijk moeten videomakers die hun platforms en inkomsten willen diversifiëren, nadenken over hoeveel waarde hun publiek aan hun inspanningen zal ontlenen. “Begrijp de uitdagingen waar uw gemeenschap voor staat. Ontwikkel vanuit dit inzicht een oplossing voor hun problemen. Of dat nu de vorm heeft van een e-boek of een ander product, duik er diep in en doe je best”, beveelt Jahleane aan.
Navigeren door identiteit en vooringenomenheid bij het maken van inhoud
Identiteit is een kernonderdeel van Jahleane’s werk, aangezien haar primaire publiek bestaat uit BIPOC-vrouwen (Black, Indigenous, and People of Color). Ze richt zich op het creëren van persoonlijke ontwikkeling en carrièregerichte inhoud voor hen, omdat ze historisch gezien een achtergestelde groep zijn, en ze had niet veel van die middelen in haar vroege carrière. “Mijn doel is om deze individuen in staat te stellen zelfverzekerd ruimte in te nemen in welke situatie ze zich ook bevinden.”
Met de gedeelde identiteit van haar en haar publiek komen kwesties van vooringenomenheid. Ze heeft benadrukt dat er geen uiterlijke, agressieve uitingen van vooringenomenheid zijn geweest, maar heeft gespeculeerd, en ze zou niet verkeerd zijn om dat te doen. Zwarte makers komen vaak aan het kortste eind in de makerseconomie.
“Historisch gezien hebben zwarte makers te maken gehad met hindernissen op het gebied van groei op bepaalde platforms, het verkrijgen van verdiende erkenning of het ontvangen van een billijke betaling. Dus in bepaalde gevallen vraag ik me af of een deal resulteerde in een lager loon of niet doorging vanwege deze vooringenomenheid”, zegt ze.
Haar advies aan makers in een vergelijkbare positie is om op de hoogte te blijven van de normen voor makers in het algemeen en makers die jouw identiteit delen. Noteer de verschillen, zodat je voor jezelf kunt opkomen.
Gemeenschap is cruciaal voor het aantal BIPOC-makers die door de creator-economie navigeren. “Het is van cruciaal belang om je bewust te zijn van deze verschillen – misschien worden je video’s niet zo vaak bekeken, of verdien je niet hetzelfde tarief als je collega’s. Daarom is transparantie binnen de makersgemeenschap essentieel. Door lid te worden van netwerken waar informatie over beloning openlijk wordt gedeeld, kunnen we ervoor zorgen dat we eerlijk worden gecompenseerd”, adviseert Jahleane.
@jahleane Women of Color en Captial op Columbia University vrijdag de 14e en ook virtueel! #geld #beleggen #kapitaal
♬ Overtuigend – Doechii & SZA
Toni Bravo, een maker van een zwarte levensstijl, deelt hetzelfde gevoel. “Als we allemaal aan een project zouden werken, zouden we samen over aanbiedingen onderhandelen. We belden op en zeiden: ‘Dit is wat ze je aanbieden. Dit is wat ze me aanbieden.’ Laten we er allemaal op terugkomen met dit nummer,’ zei Toni. “We zouden allemaal zeggen: ‘yo, laten we dit eisen.’ En we zouden het elke keer krijgen.
Jahleane’s ervaring onderstreept de mogelijke uitdagingen waarmee makers van inhoud te maken kunnen krijgen, met name die uit gemarginaliseerde gemeenschappen. Blijf op de hoogte van mogelijke verschillen en streef naar transparantie binnen de makersgemeenschap om een eerlijke behandeling en compensatie te garanderen.
Grijp het heden en begin met creëren
Jahleane groeide op in een tijd dat YouTube in opkomst was en overwoog rond 2016 een YouTube-kanaal op te richten, toen YouTube zijn makers in beroemdheden veranderde. Maar beginnen leek intimiderend en ze had het gevoel dat ze de eerste golf miste.
Dus toen 2020 aanbrak en ze thuis en zonder werk zat, besloot ze dat het tijd was om haar stem met de wereld te delen.
“Wees niet de eerste die tegen jezelf zegt: “Nee.” Vaak ben je zelf de enige die je tegenhoudt.”
Het punt is dat veel makers rond die tijd zijn begonnen en nu behoorlijk groot zijn op YouTube (zoals Jay Clouse in 2017 en zelfs de populaire maker Mr Beast). En veel mensen zijn pas in 2020 begonnen met posten op TikTok. Terwijl ze terugblikt op deze tijd, deelt Jahleane: “Je moet niet blijven stilstaan bij wat had kunnen zijn. Concentreer je in plaats daarvan op het huidige moment, want daar heb je controle over. Jij bent de architect van je toekomst en dit is een goed moment om te beginnen met bouwen.”
@jahleane Reageren op @kalenolivia, zouden jullie allemaal geïnteresseerd zijn in een 30-daagse downloadbare uitdaging in eigen tempo die ik heb samengesteld?? #limitingbeliefs #blackgirlshealing
♬ Blade Runner 2049 – Synthwave-gans
Dit benadrukt voor iedereen die het gevoel heeft dat ze de trein op het gebied van contentcreatie misschien hebben gemist om gewoon te beginnen – er is geen ‘te laat’ in het maken van content. “Het landschap evolueert voortdurend – er zullen nieuwe apps ontstaan, en de vaardigheden die je opdoet door consequent goede content te maken en te leren hoe je nu goede content kunt maken, zul je in de toekomst goed van pas komen, ongeacht het platform”, zegt Jahleane. “Wees niet de eerste die tegen jezelf zegt: “Nee.” Vaak ben je zelf de enige die je tegenhoudt.”