YouTube wil livestream-shoppen nog een duwtje in de rug geven, met een nieuwe serie winkelstreamsen andere in-app-shopping-activeringen, gehost door enkele van de meest populaire makers in de app, in de aanloop naar Thanksgiving.
Vanaf YouTube:
“Nu de feestdagen snel naderen, zoeken steeds meer mensen een one-stop-shop voor hun cadeaus. Daarom zijn we verheugd om de feestdagen gemakkelijker dan ooit te maken met Van YouTube naar joueen reeks video’s, livestreams en shorts met je favoriete makers, hun samengestelde cadeau-aanbevelingen en exclusieve productdrops en deals om je boodschappen ingepakt te krijgen.”
De activering zal enkele van de topsterren in de app zien, waaronder MrBeast, Bethany Mota en iJustine, die gedurende 10 dagen uitzenden en verschillende producten en aanbiedingen presenteren, terwijl YouTube ook actief zal zijn Shorts Uitdagingen om aan te sluiten bij het winkelevenement.
Dat zal veel meer gebruikers blootstellen aan het potentieel van in-app-aankopen, wat de commerciële ambities van YouTube een grote duw zou kunnen geven terwijl het werkt om kansen te maximaliseren.
YouTube probeert meer interesse te wekken voor in-stream winkelen als middel om meer inkomsten te genereren in de app, terwijl het ook extra mogelijkheden biedt voor het genereren van inkomsten voor videomakers. Langs deze lijn, de toegevoegde producttags van YouTube, ‘merchandising-meldingen’ en AR-probeervideo’snaast verschillende andere elementen die verband houden met deze verschuiving.
Maar Vooral live-stream winkelen is de trend die het echt wil rekken.
YouTube, TikTok en Instagram werken allemaal aan de ontwikkeling van hun eigen live-stream commerce-elementen, nadat ze zagen dat het proces een enorme aanjager werd van in-app-winkelactiviteiten op Aziatische markten.
Tot dusverre heeft het westerse publiek echter niet zoveel enthousiasme getoond voor het kopen van producten in-stream. Maar met miljarden dollars op het spel, kun je er zeker van zijn dat elk platform elke mogelijkheid zal benutten om van livestream-shoppen iets te maken, met YouTube en TikTokin het bijzonder aandringen om er een meer significante trend van te maken.
Zal dat werken? De tijd zal het leren – maar nogmaals, live-stream winkelen rijdt momenteel honderden miljarden dollars aan verkoop in China.
Ter vergelijking: de totale e-commerceverkoop in de VS bereikte $ 870 miljard in 2021wat het potentieel onderstreept, als sociale platforms live-streamhandel mogelijk maken.
Deze laatste push van YouTube zal het zeker een duwtje in de rug geven, waarbij enkele van de topsterren van de app waarschijnlijk een groot publiek zullen aantrekken, waardoor ze worden blootgesteld aan de mogelijkheden van het proces.
En als het van de grond komt, kan dat een hele reeks nieuwe overwegingen opleveren voor winkelmerken in de app.